Goed om weten

 

E-card

Bezoekuren

Patiënt:Uw aankomst

             Voorbereidingen

TERUG naar de volledige franse website


 

Welkom op de website van de universitaire klinieken UCL van Mont-Godinne

 

Onthaal         Specifiek karakter        Missies        Plan        Faciliteiten

Gelegen in een groen kader, heersen de klinieken van UCL Mont-Godinne over de Maas tussen Namen en Dinant.

Sinds 1967 bindt een conventie de vzw “Solidarité Mutualiste Chrétienne” en de Universiteit van Leuven.

De rol van onze universitaire kliniek beperkt zich niet enkel tot de zorgen voor de patiënt, maar neemt de opleiding van de generalist artsen en de gespecialiseerde artsen voor haar rekening alsook de ontwikkeling en evaluatie van de nieuwe medische technologieën.

Het is onze wil om de patiënt in het centrum te zetten van deze ontwikkelingen door een humane en sociale benadering die sinds altijd tot onze eerste zorgen behoort.

 

 

 

 

 

 

 

 

Het specifieke karakter.

De excellente universitaire zorgen vervoegen zich ten volle met het bevestigd sociaal karakter van de klinieken. Een karakter versterkt door de organiserende macht en doorgespeeld aan het verplegend personeel.

Onze klinieken moeten nog steeds en altijd, aan ieder (ongeacht het niveau van de inkomsten) een toegankelijke en kwalitatieve geneeskunde kunnen bieden.

De benadering van een aanbevolen geneeskunde in ons ziekenhuis is een stap, die enerzijds het gebruik van de spitstechnologieën, een scholing en een onderzoek op hoog niveau verenigt met de wil om de patiënt in het centrum te houden van deze ontwikkelingen door een sociale en humane aanpak.

De klinieken zijn een hospitaal van stages, zij werken mee aan de vorming van studenten, artsen en specialisten in de verschillende geneeskundige, chirurgische en para geneeskundige disciplines.

De klinieken vertegenwoordigen de pool voor onderzoek zoals het belangrijke aantal publicaties en berichten getuigt. Elk jaar worden zo’n 500 conferenties en wetenschappelijke mededelingen gegeven aan nationale en internationale congressen, door de honderden artsen die het permanente kader vormen van de universitaire klinieken van Mont-Godinne.

 

 

 Home

Onze missies

De universitaire klinieken van Mont-Godinne bieden aan alle patiënten een publiek gezondheidsinstrument van hoog niveau en in constante vooruitgang.

De klinieken willen hun humane dimensie behouden, het kenmerkend karakter van Mont-Godinne, ongeacht de onophoudelijke evolutie naar een complex technisch karakter. Vele ontelbare initiatieven worden ondernomen en ondersteund door de institutie: het logement van het personeel, het “Maison d’accueil” voor de families van de patiënten, de kinderopvang, het hospitaal hotel, alsook verschillende openingen naar de landen in ontwikkeling.

De realisaties van vandaag zijn de vruchten van de inspanningen en de samenwerking van iedereen, verzameld rond gemeenschappelijke objectieven die antwoorden aan de universitaire roeping van het ziekenhuis, te weten de alliantie tussen de humane dimensie, de hoge technologie, het onderzoek en de scholing.

 

 

Route plan en Parkings

Door een simpele klik kan U het plan afdrukken, opslaan of zelfs doorsturen naar een bekende.

Er is niks zo simpel om U naar de UCL klinieken te begeven, zoals U kunt zien op het plan :

Via de weg, de borden “H  UCL Mont-Godinne” volgen vanaf Courrière (afrit 18bis op de E411), vanaf Annevoie of Lustin.

Het adres : Avenue du Docteur Gaston Thérasse 1, B-5530 Yvoir – België.

Voor de GPS : 50°21’29’’ N --- 4°52’52’’ E

Parkings

Er zijn verschillende gratis parkings voorzien in de directe nabijheid van de klinieken, met een totale capaciteit voor 700 plaatsen.  Bovendien, is er een gesloten parking voorzien voor de gehospitaliseerde patiënten en hun familie die ter plaatse willen logeren. Deze parking wordt tussen 21u30 en 6u15 gesloten.
De parkings op de toegangsweg naar de ingang van de klinieken, zijn gereserveerd voor personen met beperkte mobiliteit, artsen en personeel van dienst.

Aan de spoeddienst is er een parking voorzien die werkt met penningen. Deze penningen zijn te verkrijgen aan het onthaal van de spoeddienst.
Een laatste parking is voorzien bij het daghospitaal.
Wij vragen aan het personeel en de bezoekers om deze specifieke plaatsen te respecteren.

In geval van opname voor enkele dagen, kan U uw wagen op een van deze parkings achterlaten.  Er is een bewakingsdienst die geregeld de ronde doet; de UCL klinieken kunnen echter niet verantwoordelijk gehouden worden voor gebeurlijke schade of diefstal.


 

Bus en treindiensten

De TEC dienst van Namen organiseert op de lijn 4 Namur-Profondeville, een regelmatige dienst vanaf het station van Namen tot de klinieken.  Er is een stopplaats voorzien op de brug van Lustin op +/- 500 van het station.  Inlichtingendienst TEC Namen : 081/25 35 55.

De minibus (rijdt niet tijdens de weekends en op feestdagen).

Er is een minibus dienst voorzien voor de zieken, voor de bezoekers en voor het personeel.  Deze dienst verzekert het vervoer van en naar Lustin station – klinieken, volgens elke aankomst en vertrek van de treinen te Lustin.  Consulteer deze treindiensten op de website van de SNCB.

Faciliteiten

Het "Maison d’accueil" Pierre Jansen

Gelegen in het park van de klinieken van Mont-Godinne vindt U het "Maison d’accueil" Pierre Jansen waar uw familieleden kunnen logeren tijdens uw opname in het ziekenhuis.  Iedereen wordt er warm onthaalt in een solidaire en vriendelijke sfeer.

Het verblijf in het "Maison d’accueil" heeft een familiale uitstraling.  Er wordt daarom aan de bezoekers gevraagd om deel te nemen aan de dagelijkse taken zoal de kamers onderhouden, de afwas doen, enz.

Een groep bereidwillige vrijwilligers, dag en nacht beschikbaar, brengen troost aan de families in moeilijke tijden.

Verblijven in het "Maison d’accueil" Pierre Jansen

Het zijn gemeenschappelijke kamers met 2 bedden.
In iedere kamer is er een lavabo.
Op iedere verdieping kunnen de bewoners gebruik maken van een badkamer.
De woonplaats is een oord van ontmoeting en ontspanning.  In een kleine keuken kunnen vlug klaar recepten bereid worden.

Prijs van het logement en het pension

De prijs bedraagt 18 € per dag.  De patiënten die bij een andere mutualiteit aangesloten zijn, worden uitgenodigd hun onkostennota voor te leggen aan hun federatie voor een eventuele gedeeltelijke terugbetaling.

Praktisch

De toelatingsaanvraag wordt ingediend bij het "Maison d’accueil" of op de sociale dienst.  Het "Maison d’accueil" geeft de lakens, de bewoners wordt verzocht om voor hun eigen toiletgerei te zorgen.

Het ontbijt wordt door de bezoekers klaar gemaakt in het "Maison d’accueil".  Andere maaltijden kunnen genuttigd worden in het restaurant van de klinieken en zijn inbegrepen in de prijs van het pension.

Faciliteiten

Het ziekenhuis hotel

Het ziekenhuishotel biedt een interessant alternatief voor de hospitalisatie van de autonome en ambulante patiënten die doorlopend verzorging nodig hebben.

Sinds 1990 bieden de klinieken een aangename manier van hospitalisatie aan in een kalme en rustgevende omgeving.  De patiënt geniet van dichtbij evenzeer van de nodige onderzoeken en medische zorgen.  Deze nieuwe structuur geeft de mogelijkheid aan de patiënt de vele pendeltochten te vermijden.

Het hotel, gelegen in het park van de klinieken, heeft individuele kamers.  Elke kamer is voorzien van een terras, een lavabo, een telefoon, een TV, een koelkast en een werktafel.
De badkamers en douches zijn ingericht volgens de noden van de patiënt.  Eventuele bijkomende bedden zijn beschikbaar voor de begeleider van de patiënt die de nacht dicht bij de zieke wil doorbrengen.

Voor de begeleidende kinderen wordt de opvang tijdens de dag aangeboden in de kinderopvang of de crèche.

De maaltijden worden genuttigd in het restaurant van de klinieken met de optie van dieetvoeding op doktersvoorschrift.

De kosten voor het verblijf, maaltijden inbegrepen, bedragen 18 € per nacht per persoon.

Belangrijk

- voor de toelating is er een medisch voorschrift van een ziekenhuisarts nodig
- wij raden de patiënt aan zijn eigen medicatie mee te brengen
- het hotel levert de lakens, maar niet het toiletgerei
- het hotel is alle dagen open en de toelatingsformaliteiten gebeuren liefst voor 16u.
- de dag van aankomst dient de patiënt zich aan te melden aan de dienst “Accueil des cliniques” (Onthaal van de klinieken)

Voor alle inlichten, gelieve contact op te nemen met het onthaalcentrum van de klinieken op het nummer 081/42 21 11.

Faciliteiten

Het restaurant en het chalet.

Op het niveau -1 is er een selfservice restaurant “Mont-Resto” voor het personeel waar vanaf 7u (weekends vanaf 8u) het ontbijt wordt aangeboden.  De middagmalen vinden plaats tussen 11u30 en 14u, tijdens de weekends tussen 12u en 14u.

De maaltijden zijn gevarieerd: een keuze gaande van een koude schotel naar een warme maaltijd en een kaasschotel. De soep en het dessert zijn in de prijs inbegrepen. De avondmalen “schotel van de dag” worden geserveerd tussen 17u30 en 19u30 (weekends tussen 17u45 en 19u) voor het personeel van dienst.  Voor de personen die niet in de mogelijkheid zijn om zich naar het restaurant te begeven tijdens de koffiepauze, wordt er tijdens de ganse dag een waterfontein ter beschikking gesteld.  Het restaurant is een zone niet-rokers.

De gehospitaliseerde patiënten kunnen in het restaurant terecht ’s morgens van 10u tot 11u en namiddag van 14u30 tot 17u30.

In het chalet, gelegen aan de ingang van de klinieken naast de tennisvelden, wordt de mogelijkheid geboden om een maaltijd te gebruiken in een sportief kader tussen 11u30 en 14u.  Er is een keuze tussen verschillende broodjes, groenten en soep.

Dicht bij de sportvelden zijn er vestiaires en douches voorzien die de ganse dag toegankelijk zijn.
Een gezellige hoek met salon, TV en drankdistributeurs vervolledigen het meubilair in het chalet die een niet-rokers zone is.  Op een buitenterras voorzien van tafels en stoelen kan er, indien gewenst, gerookt worden.  Tijdens het weekend is er geen restauratie voorzien in het chalet.

Faciliteiten

De boetiek, de bibliotheek en toegang tot Internet

De boetiek die zich aan de ingang bevindt, wordt gehouden door vrijwilligers.

In deze boetiek vindt U toiletartikelen, papierwaren en suikergoed, cadeau artikelen, magazines, kranten en bloemen.

Openingsuren :

- van maandag tot vrijdag : van 8u45 tot 12u en van 12u30 tot 18u30 (met een pauze van 16u tot 16u30)
- zaterdag : van 8u45 tot 12u en van 12u30 tot 18u30
- zondag en op feestagen : van 14u tot 18u30

De bibliotheek

Klassieke meesterwerken of stripverhalen, suspense of politieverhalen, fantastische verhalen of kinderverhalen, …

Meer dan 12.000 boeken waarvan 4.000 stripverhalen wachten op U in de bibliotheek op de derde verdieping.  De geleende boeken brengt U ofwel zelf terug of U kunt ze in de boekenbussen neerleggen die hiervoor voorzien zijn in de gangen.

De bibliotheek is open:
- maandag, woensdag, donderdag van 9u tot 12u en van 13u tot 17u
- dinsdag, vrijdag van 9u tot 16u30
Er wordt een ophaaldienst in de kamers georganiseerd elke dinsdag en vrijdag tussen 13u30 en 16u.

Toegang tot Internet

Er is een computer met toegang tot Internet beschikbaar aan het hoofdonthaal van de klinieken. Deze computer is gereserveerd voor de patiënten. Het is mogelijk om over deze computer te beschikken op de ogenblikken gekozen door de patiënt nadat hij/zij is ingeschreven. De formulieren zijn op het onthaal te bekomen.

 

 

 

 

De bezoekuren

De bezoekuren in alle diensten (behalve de intensieve zorgen)

Alle dagen van 14u tot 20u.

Voor inlichtingen bij de dienst verpleging, permanente telefoondienst : tussen 8u30 en 9u15 en 17u tot 18u30.

Wenst U direct contact met de patiënt op de kamer, vorm het nummer 081/424. …+ het nummer van de kamer. Bijv. een patiënt verblijft in kamer 254, vorm dan het nummer 081/424.254.

Bezoeken op de dienst pediatrie

Kinderen van minder dan 14 jaar zijn niet toegelaten zonder akkoord van de arts of de verantwoordelijke verpleegster.

De bezoeken op de intensieve zorgen

- alle dagen van 14u30 tot 15u15 en van 18u30 tot 19u30 of volgens advies van de arts
- Enkel 2 personen zijn toegelaten per bezoekperiode, en dit zonder mogelijkheid om te ruilen.  In het algemeen worden kinderen niet toegelaten.  De familieleden van de patiënt kunnen op elk ogenblik van de dag en nacht telefonisch contact opnemen.
- Permanente telefoondienst van de intensieve zorgen :
o Intensieve zorgen A : 081/42 49 10
o Intensieve zorgen B : 081/42 49 20
o Intensieve zorgen C : 081/42 49 40

Goed om te weten

- jonge bezoekers kunnen terecht op de “halte-garderie” gelegen naast de crèche aan de ingang van de klinieken.  Zij ontvangt kinderen van 0 tot 12 jaar voor een redelijke prijs. Inlichtingen op het nummer 081/42 28 30.
- de GSM is overal in de klinieken verboden daar zij storingen kunnen veroorzaken in sommige apparaten.
- Snijbloemen zijn toegelaten in de kamers, maar op de dienst hematologie zijn alle bloemen verboden omwille van hygiënische redenen.
- De bezoekers mogen geen alcohol gebruiken in de kamers en roken is strikt verboden.

 

 

 

De E-cards

Op deze pagina is het mogelijk om een E-card te sturen naar de patiënten van de klinieken van Mont-Godinne.

Hoe gaat U tewerk ? Heel simpel : klik op de gewenste E-card hieronder, vul uw naam en voornaam in, de naam en voornaam van de patiënt, de nummer van de kamer, uw bericht en klik op “envoyer” en klaar is kees !

Wenst U een E-card te zenden naar een patiënt op de intensieve zorgen, vul het kamer nummer 000 in.

Voor de keus van de kaarten, klik hier (in het Frans)

 

 

 

Uw aankomst in de kliniek

 

Bij aankomst in de kliniek, gelieve zich aan te melden op het centraal onthaal.  Een hostess zal U verder begeleiden naar de dienst opname naast het onthaal.

 

Er zal een voorschot gevraagd worden die alle 7 dagen vernieuwbaar is.

 

 

 

 

Breng uw identiteitspapieren mee en uw SIS-kaart.

 

Breng alle andere documenten mee van eender welk organisme voor de terugbetaling van uw kosten

 

- aanvraagformulier van het OCMW indien nodig
- in geval van arbeidsongeval, alle documenten hieromtrent en de volledige gegevens van uw werkgever.

 

Indien U in het bezit bent van volgende documenten :

 

- het formulier of de kaart van een bijkomende verzekering,
- het formulier IV-INOOO.
- het formulier F.B.Z.
- het formulier voor de transportkosten

 

Niet vergeten :


- het certificaat van uw arts die de hospitalisatie bevestigt.
- Onderzoeksresultaten in verband met uw hospitalisatie (RX, bloedonderzoek, …),
- Bloedgroep kaart en vaccinatie attesten

 

Opmerking :

 

In de mate van het mogelijke, even uw werkgever of de werklozendienst op de hoogte brengen van uw hospitalisatie.
Zend ook een document van werkonderbreking naar uw mutualiteit (documenten beschikbaar bij uw mutualiteit).

 



Uw hospitalisatie voorbereiden

 

Enkele raadgevingen om uw verblijf voor te bereiden.

 

Uw medicatie : indien U regelmatig medicatie neemt, breng deze mee voor de eerste 3 dagen.  Dit laat ons toe om een voorraad aan te leggen indien wij uw medicatie niet in stock hebben.  De medicatie wordt U op het einde van het verblijf volledig teruggegeven.

 

Uw bagage met linnen en dagelijkse voorwerpen :

 

- ondergoedlinnen,
- pyjama of nachtkleed,
- peignoir,
- pull,
- jogging of andere ruime kleding,
- gemakkelijk in te schuiven pantoffels,
- washandjes, handdoeken, zakdoeken,
- toiletgerei : zeep, shampoo, kam, tandenborstel,
- oorwatten, hygiënische bandjes,
- parfum, maquillageset,
- scheergerei,
- indien nodig een doosje voor het gebit en de onderhoudsproducten,
- bril, gehoorapparaat.

 

Dranken : op ieder verdieping is er een frisdranken automaat.  Voorzie evenwel een fles water in uw bagage om de eerste momenten zonder dorst te kunnen doorbrengen indien U zich niet kan verplaatsen.

 

Breng lectuur en/of vrijetijdsmateriaal mee.  Uw verblijf in de klinieken kan U misschien de kans geven om dat te doen waar U anders geen tijd voor heeft en om eventueel uw verborgen talenten te ontdekken. Er is de mogelijkheid om gratis deel te nemen aan het hobby atelier, de bibliotheek of initiatie cursussen te volgen.  U kan hiervoor terecht de 4de verdieping A.

 

Opgelet !

 

Breng geen belangrijke sommen geld mee, geen waardevolle voorwerpen of juwelen.  Breng uw TV toestel niet mee, geen mobiele telefoons (GSM) of elektrische apparaten buiten uw toiletgerief (scheerapparaat, haardroger, …). Alcohol houdende dranken zijn niet toegelaten op de kamers en roken is strikt verboden.

 

Heeft U vragen of moeilijkheden ?  Gelieve contact op te nemen met de sociale dienst op het nummer 081/42 27 11.

 

De klinieken nemen geen enkele verantwoordelijkheid inzake beschadiging, verlies of diefstal van persoonlijke voorwerpen.


 

Terug naar de volledige franse website